söndag 31 januari 2010

Förvandlingar i Harar!

Sitter på Samuels kontor igen och har fått igång internet. En härlig eftersmak av spaghetti och cola fyller min mun, men en ännu bättre eftersmak fyller hela kroppen: Förvandlade människoliv i Harar!

Idag avslutades vår Minifestival i Harar Church of Joy! Jag har predikat i tre dagar nu, och vi har sjutton nya människor på kontaktkort som ett konkret resultat av dagarna. Jag är sååå lycklig! Två av människorna blir guldklimparna jag kommer att bära med mig resten av livet!

Den första kallar vi C. Jag har inte frågat om det är ok att skriva ut hela hennes namn, så jag vågar inte chansa. Innan första festivalkvällen springer hon fram till två av våra missionärer på stan. Hon är muslim och ensam mamma till fyra barn! Nu är hon desperat, då hon och tre av barnen har konfirmerad HIV i kroppen. De dör sakta men säkert...
Missionärerna berättar att hon kan följa med till festivalen, och den kvällen ger hon sitt liv till Jesus! Hon har sedan dykt upp de andra kvällarna också, suttit långt fram i kyrkan, och velat springa fram på frälsningsinbjudan varje kväll!:)

Ett helt nytt liv har startat! Trots hot om våld och motstånd har hon redan öppet visat att hon tagit emot Jesus som Herre! Wow! I en muslimsk stad på Afrikas horn...Hela festivalen var värd allt för hennes skull!
Nu väntar vi med spänning: Hon har fått förbön, hon tror på Jesus, och nästa vecka ska hon göra ett nytt HIV-test! Vi har sett mirakler som detta förr...

Även den andra personen är en kvinna. Första kvällen, när jag talar om att bli fri från syndens ok, springer hon fram på frälsningsinbjudan. Väl framme börjar demoner skrika i henne!(Daniel, är det verkligen sant? Tror du på sånt?? Javisst! Det är mer vanligt än vad många vill erkänna.)

Tre av våra missionärer agerar snabbt och bär ut henne. Väl ute blir hon helt befriad från onda andar genom Jesu kraft, fylls av Guds frid, och blir frälst. Vet ej om jag sett en lyckligare människa förr! Jag har fått tio kramar om dagen av henne, det lyser i hennes ansikte! Och idag fick vår älskade missionär Katrine leda henne till andedop! Wow!!!

Missionärerna på plats berättar även för mig att fler muslimer bett med i frälsningsbön långt ner i kyrkan, men sedan sprungit. Än är de rädda för reaktioner hos familj och vänner, men den helige Ande bor nu i dem, och snart vågar de stå fram!!

Tack Samuel för att du bjöd ner mig till er! Jag gråter av lycka!
Tack hela teamet för att ni tar hand om mig som en prins - har inte känt mig så här bortskämd sedan jag senast besökte svärmor ! :)



Nu ska teamet ta med mig på lokalfotboll, och sedan ska vi äta gott, titta på hyenor, och fira minisegern i Harar denna helg!
Tjoooohoooooo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar