onsdag 6 mars 2013

Vad håller du på med?

Känner hur det brinner inom mig när jag skriver det här - den låga Gud tände för snart sexton år sedan då jag blev frälst, har fått nytt syre och flammar starkare, klarare och hetare än någonsin förr!

Visste du att det finns runt 2 800 000 000 människor som tillhör folkgrupper där de ALDRIG har fått höra om Jesus ännu? 
Du och jag har fått höra många gånger; och kanske lyfter du händerna i lovsång i din församling varje söndag och njuter av Guds närvaro; kanske är du genuint tacksam av att få vara nära dina vänner i din kyrka - laga mat med dem, spela spel, följa er favorit-tv-serie tillsammans, diskutera kändiskulturen och dela recept. Kanske ni till och med träffas ibland och ber tillsammans, eller har bibelstudier där ni talar om eskatologi, pre-adamitisk skapelse, eller Jobs bok.
Samtidigt som du gör det i ett fint radhus, eller snyggt inredd lägenhet; samtidigt som espresson rinner ur barristan, och toasten blir varma på järnet; samtidigt som du tänker på hur bra du har fått det, vilka fina vänner du har; glad att du äntligen hittat din nya tröja på rean och med gymkortet liggandes i plånboken;
samtidigt så plågas en nepalesisk man svårt av onda andar, en somalisk tolvårig flicka blöder och skakar av smärtan den slöa kniven just orsakat henne under omskärelsen, en beduin tittar upp mot stjärnorna och undrar om det finns en Gud som lyssnar, och en tonåring i Calcuttas slum skär sig i armen, tuggar förstrött på drogerna och inser att livet är meningslöst.
Vem ska resa sig ur sin bekvämlighet och ta nepalesen, den somaliska flickan, beduinen och indien i handen? Vem ska titta in i deras ögon och älska dem? Vem ska slåss på deras sida? Vem ska dela med sig av Guds kärlek, och det kraftfulla, livsförvandlande budskapet om Jesus för dem?
Mitt hjärta är varken hårt eller dömande mot någon, missförstå mig inte! Jag tror Gud låter oss njuta av välsignelser och rika liv! Men mitt hjärta blöder och gråter över dessa människor! Och det faktum att skämmande få kristna är villiga att göra något...
"Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också!"
"Och budskapet om Guds rike ska predikas i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk...."

Jag har gråtit i helgen; blundat och sett de onådda, och hört deras SOS-signaler ljuda i mörkret igen. Kallelsen är tydligare än någonsin förr.
Jag ber ödmjukt, men radikalt, att Gud ska ge mig, eller någon annan, vem som helst, en kraftfull apostolisk och profetisk röst som skakar om kristenheten och väcker en slumrande generation. Jag ber Gud om att få vara med och förlösa en ny, ung generation, äventyrare som inte bryr sig om den senaste trenden eller hippaste prylen, utan som med en ryggsäck ger sig ut på äventyr: En ny missionsvåg som översvämmar jorden med Guds äventyrare, backpackers för Jesus! 
Du har ett pass, du har en ryggsäck - res dig upp, unga, starka människa, och bli en del av något som är större än dig själv, större än någonting annat på jorden just nu: Det är drömmen Gud har om att då de onådda folken!

Bor du i USA, kontakta mig! Kom till Modesto; låt dig tränas och utrustas, låt dig sändas ut! Bor du i Europa: Åk till SOS Church i Stockholm - där kan du få tag på elden!

Du är mer än vad du har blivit - du är en history maker, and a world shaker!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar