torsdag 14 mars 2013

Elvelyx i Amerikansk kultur

Efter snart två månader i CA så börjar saker och ting landa i familjen Elvelyck. Hemmet är färdiginrett - väntar fortfarande bara på mina böcker som borde dyka upp inom två veckor.
Jag slås självklart över vilka stora kulturella skillnader det är mellan Europa och USA, men även mellan CA och andra platser jag besökt mycket i detta land.
Mycket som var svart och vitt för mig tidigare har börjat att belysas från ett annat håll efter en längre tid här. Och vi blir mer och mer amerikaniserade...:)

Ett exempel: Denzel börjar sin basebollträning på lördag! Så skoj! Hade ju inte hänt i Sverige...
Ett annat: Vi skulle köpa en grill på en stor rea härom veckan - letar efter en "lagom" stor grill, normalsvensk som jag är. Problemet är att det INTE FINNS! Amerikaner tänker: Varför göra en grill hälften så stor när vi för bara 20 dollar mer i tillverkningskostnad kan göra en dubbelt så stor? Då kan ju fler hamburgare grillas samtidigt! Så grillen blir dubbelt så stor och hälften så dyr som hemma i Sverige:) Måste ju älska det!

I största allmänhet går bekvämlighet före allt annat här. Ska vi ut och resa - klä er BEKVÄMT! En svensk tänker: Ska vi ut och resa - klä er SNYGGT! :) Så amerikanen sitter och myser i sina mjukisbrallor på planet, medan svensken (jag!) sitter och svettas i sina stuprörsjeans.
Får se när jag kan landa i det bästa av två världar ;)
Varför köpa en liter mjölk när man kan köpa en gallon (3,8l)? Den räcker ju längre...
Osv...
Glaset är oftare halvfullt här än hemma i Sverige...

Vi får försöka undvika det goda och bekväma livet när det blir destruktivt bara: Två liter Cola kostar bara en dollar... Billigare att äta på McDonalds än att laga en hälsosam måltid hemma! Osv...

Till och med de lite större frågorna, som politik, historia, patriotism och vissa märkliga lagar blir mindre märkliga när man väl pratar med en amerikan i amerikanens vardag. En större förståelse och respekt föds i mig, och jag blir mindre svart-vit. Mycket intressant!
Skulle dock gärna se att politikerna satsade mer på lokaltrafik och nationella, moderna rälsar och tåg. Det skulle alla vinna mycket på... Nu har lokaltrafik och tåg en väldigt låg status i landet, och alla tvingas istället ha två bilar...

Vädret blir också varmare och varmare. I flera dagar har vi haft det en bra bit över 20+. Underbart! Får se om det känns lika underbart i Juli-Aug när det är runt 40 ;) (Jag lovar att inte klaga och gnälla Sverige!)

Nåväl, ville bara ge en kort uppdatering från detta vackra land. Säg vad du vill om Amerikaner, men de gnäller väldigt lite, jobbar väldigt hårt, ser få problem och många möjligheter. Jag älskar dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar