onsdag 6 maj 2009

Light vs. Darkness

Vad händer när ljus möter mörker? Det blir INTE en lång och tuff fight mellan två jämnbördiga parter, där de slåss om vem som ska få herraväldet. Nej, mörkret försvinner, ljuset regerar.
Vad händer om du tänder en lampa i ett mörkt rum? Du kan INTE se hur ljuset fortplantar sig från ljuskällan och tränger undan bit efter bit av mörker i rummet. Du kommer INTE se delar av rummet upplyst, medan andra delar förbli i mörker, eftersom ljuset "inte räckte". Nä, på ett ögonblick (med en hastighet av 300 000 km/sek!) uppfylls rummet av överflödande ljus!

I Johannes evangeliums åttonde kapitel säger Jesus något underbart: Jag är världens ljus! Den som följer mig ska inte vandra i mörker utan ha livets ljus!

Allt vi gör i mörker i våra liv förblir där, som ett foto taget på en gammeldags filmrulle. Det fastnar och en bild stannar kvar. Men när vi möter Jesus, LJUSET, då trängs mörkret undan med ljusets hastighet, och allt som bestod i mörkret exponeras nu för ljus och upphör att existera!
Förlåtelse från Jesus betyder alltså inte att Jesus låtsas glömma vad vi gjort, eller gömmer våra felsteg. Nej, precis som på den gamla filmrullen som dras ut upphör nu bilden/synden att existera - den utplånas utan minsta möjlighet att någonsin hitta ett spår från den igen. Kan det vara värt ett halleluja?

Ikväll ska jag predika på ett ungdomsmöte i Pittsburgh; det kallas 2-20. Min predikan heter "The Light of the world".
Be att många ska förstå evangelium och be en frälsningsbön ikväll!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag ska be Danielito! Just den här predikan är faktiskt en av mina favvo i hela världen! Du satte den så bra på connection sist! Jag gillade den!

    SvaraRadera
  2. Tumme upp :) Kul bara att komme in på din blogg.. Det är inte varje dag :) Du är grym Daniel! Ge allt du har bara :)

    SvaraRadera