torsdag 16 februari 2012

Undvik att slukas!



"Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han ska sluka."
1 Pet 5:8
För tvÃ¥ dagar sedan insÃ¥g jag vad det intressanta med denna vers var: Det stÃ¥r att han gÃ¥r omkring och söker. Vad betyder det? Jo, att det inte är jätteenkelt att finna dem han kan sluka! Med andra ord kan du och jag leva ett liv som kristna där vi blir OSLUKBARA för djävulen! 

När han går förbi dig så ska han inte bli glad - han ska bli rädd! Han ska inse att det inte är lönt att sätta tänderna i dig - det är helt omöjligt att sluka dig - du är oslukbar!

Hur blir du oslukbar som kristen?


1. Genom rätt position!

Din position är i Kristus. Du är frälst och räddad av nåd, genom tro! Allt blev färdigt på korset - segern är vunnen, och du kan ta emot! Det finns ingenting du kan göra för att bli mer rättfärdig inför Gud. Och ingenting du gör kan göra dig mindre rättfärdig inför Gud. Du är redan 100 % rättfärdig - för att Jesus är 100 % rättfärdig!

Om du känner till din position och hur fullkomlig hans seger är så är du OSLUKBAR!




2. Genom Hans auktoritet!

All makt i himmelen och pÃ¥ jorden tillhör Jesus, säger Matt 28. Ef 1 säger att han sitter HÖGT över alla andra namn, och du sitter där med Honom! Det betyder att du har rätt att tala, be och befalla i HANS NAMN; och dÃ¥ har du ocksÃ¥ Hans auktoritet! 
Det spelar ingen roll hur det känns eller inte känns i dina känslor - det är sant ändå! En polisman behöver inte "känna på rätt sätt" för att lyfta handen och stoppa trafiken på E4an - auktoriteten finns där ändå, i ämbetet!

Om du i tro lyfter din sköld så kommer attackens brinnande pilar inte att nå fram, de kommer att slockna!

3. Genom ditt vittnesbörd!

Vi läser i Upp 12:11 att "[vi] övervann [djävulen] genom Lammets blod och genom vårt vittnesbörds ord."
Det innebär att anfall är bästa försvar! Ut pÃ¥ gator, till grannar, pÃ¥ bussen, i din stad, bland de onÃ¥dda folken, och hos din familj, och vittna om Jesus! Lev ett utÃ¥triktat liv, och du vinner seger! 

Följer du dessa tre praktiska rÃ¥d sÃ¥ kommer det rytande lejonet inte att hitta dig, du är OSLUKBAR! 
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar