måndag 16 april 2012

Tror du på mirakler?

Många svenskar, kristna som ickekristna, skulle svara ja på den frågan. Andra bestämt nej. 
Albert Einstein sa en gång att det finns två typer av människor: De som säger att de aldrig ser mirakler, och de som ser allt i livet som ett mirakel.
Jag vill gärna tillhöra den senare kategorin!

Gräset växer varje sommar. När mina barn föddes. Att hjärtat slår i kroppen utan att jag behöver tänka på det. Lewis leende: Allt detta är mirakler!

Som kristen tror jag ju även på en mirakelgörande Gud - och då definierar jag ett mirakel så här: Något som är omöjligt för människor att göra, men som sker för att Gud griper in.
Jag vågar till och med påstå att kristendom är en mirakelreligion! Utan mirakler har vi ingen tro alls!
Ett kristet liv ska vara mirakelpackade dagar, 365 dagar om året! För de sker, hela tiden....

Ibland möter jag människor som älskar att argumentera och filosofera (precis som jag själv!) Men bland dem finns det alltid något smarthead som ställer frågan: "Om Gud kan göra mirakel, kan han då skapa en fyrkantig cirkel? Eller en sten så stor att han själv inte orkar lyfta den? Eller ge oss människor fri vilja, samtidigt som vi är oförmögna att göra ont?"
Mitt svar idag är alltid nej... Gud håller inte på med absurditeter, men med omöjligheter!

Jag har fått se, med egna ögon, en halvsidesförlamad man i Indien börja gå.
Ett värkande, skadat knä på en 16 årig kille i Falköping bli omedelbart smärtfritt och helt (till den ickekristna killens enorma chock och förvåning!)
En medfödd sockerallergi försvinna hos en ung kvinna i Schweiz.
En glutenallergi och fibromyalgi försvinna samma kväll hos samma vuxna småländska kvinna.
Cancertumörer övernaturligt krympa ihop och försvinna.
Många blinda se.
Döva tonåringar höra.
Och jag kan fortsätta....

Tro på mirakler! Och res dig upp och börja leva dem!

Och du; vänta inte på att Gud ska bevisa sig för dig genom ett mirakel. De pålästa i Israel bad Jesus om samma sak, strax efter han precis botat massor av människor och mättat tusentals människor med fem bröd och två fiskar. Vill man inte tro så kommer man vara blind för miraklet även om det sker framför ögonen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar