tisdag 18 juni 2013

Värt att dö för.

Följer turerna kring Snowden med stort intresse just nu, av flera anledningar. Dels för själva avslöjandet och vad det innebär. Dels för den viktiga debatten. Dels för att studera amerikanska medborgares och politikers reaktioner på det som avslöjats, och visselblåsaren själv: Hjälte eller skurk? Dels för att Snowden som person fascinerar mig.

Idag till exempel, under en superkrypterad chatt-session, sa Snowden till The Guardians läsare, att han hade gjort samma sak tusen gånger om, och att han räknar högt med att få betala med sitt liv, men att "USA är värt att dö för!"

Historien skrivs av människor som är villiga att dö för något. Jag pratar inte om religiösa självmordsbombare som är beredda att dö för att döda; utan människor som lever för något så mycket att de är beredda att dö för det. Demokrati. Reformationen. Rösträtt. You name it.

Jag frågar mig själv om jag har något i mitt liv som jag är beredd att dö för. Jag menar inte på ett överfanatiskt sätt, eller något jag skulle säga för att imponera eller skrämma någon; men när det kommer till kritan: Ja, jag skulle kunna ge mitt liv för detta... 
Svårt att vara så ärlig och transparant, till och med då jag är den ende i rummet.

Skulle jag ha gjort det Snowden gjorde? Jag hoppas det! Men samtidigt så skulle det troligtvis innebära att jag aldrig skulle få se mina barn igen....så kanske inte. Kanske jag bara hade sagt upp mig från NSA i protest och sen levt ett stilla liv med min familj någonstans med ett skuldtungt samvete; men åtminstone tillsammans med min familj...

Har jag politiska ideologier jag skulle dö för? Ja, jag tror det. Skulle vara beredd att ta till vapen och strida för demokrati i mitt land till exempel. Skulle försvara mitt land mot en främmande makt. Alltid hoppas att jag skulle slippa dö; men inte bara vänta på att någon annan dog i mitt ställe, utan ta ansvar.

Jag har några nära vänner jag tror jag skulle kunna dö för...

Sen finns det saker som ligger så nära mitt hjärta att jag aldrig skulle tveka. Jag skulle kunna dö för dem i vilken sekund som helst. 
Min fru.
Mina barn. 
Min tro på Jesus.

Varför överhuvudtaget resonera kring detta Daniel?
Jo, för att jag tror att livet blir rikare då jag lever för något värt att dö för. 

Har du något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar