tisdag 19 februari 2013

Är Jesus verkligen den ENDA vägen till Gud?

Vill kort beröra tre av de vanligaste påståendena om Jesus, evigheten, Gud och himmelen.

1. Jag har hört det många gånger: "Du är så trångsynt och gammaldags Daniel, när du påstår att bara DIN väg leder till Gud. Jag tror att bara man följer SIN EGEN övertygelse så kommer man fram. Gud är ju KÄRLEK, han kan ju inte vara så trångsynt och exklusiv!"

Ovan citat har jag hört uttryckas på 1000 och ett olika sätt.
Låt mig bara få förklara vad jag (och "vi kristna") tror.

Påståendet att Jesus är den enda vägen kommer från Jesus själv. Han säger i Johannes 14:6, att "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utan genom mig!"

Hur mycket man än vill tycka och ha åsikter, så är det svårt att göra om det citatet till "Jag är en väg, en sanning och ett liv. Jag är en av många vägar till Fadern..."

Om du skulle hem på middag till en ny vän så skulle du behöva en vägbeskrivning eller hjälp från en GPS. "Kör söderut på E4:an. Sväng av vid Nyköpingsbro. Ta höger vid Galleriavägen. Efter 200 meter kommer en avtagsväg till vänster. Kör upp 1 km på den så ligger mitt hus där. Det finns inget annat hus där, och ingen annan väg att ta."

Sorry, då hjälper det inte om du säger: "Jag tror att jag VILL åka norrut på E4:an. Jag tror att den vägen också leder hem till min nya vän." 
Vad du tror eller har för åsikt spelar ingen roll i sammanhanget - du kommer inte att komma fram!
2. "Men jag är ju en bra person! Jag är god och snäll - det är klart att jag kommer att få komma till himmelen!"

Nu vet jag inte vem som bor i det finaste huset i Sverige. Låt bara säga att du åker dit och knackar på. Någon öppnar och du säger: "Hej! Jag ska flytta in här idag, för jag är en bra person!"
Vad händer då?
De ringer troligtvis polisen och tvingar dig därifrån! Du har ingen rätt att komma in, bara för att du är en "god person". 
De KÄNNER INTE DIG! Det finns ingen relation mellan er - du är bara en galen person i deras ögon!

Det räcker inte med att vara "en god person" för att komma till himmelen - du behöver KÄNNA GUD!
3. "Gud är kärlek - Han kommer att förlåta mig till sist..."

För att spinna på förra missuppfattningen, så är ingen av oss ändå god nog för himmelen!
Efter mänskliga mått är du kanske en jättebra person - men vi mäts tyvärr inte mot andra människor, utan mot Gud själv!

Låt oss göra det enkelt: Gud säger - du ska inte ljuga!
Har du ljugit någon gång? Ja! Jag är den första att erkänna det!
Gud säger: Du ska inte stjäla!
Har du stulit (och kom ihåg att du precis erkänt att du är en lögnare;)

Ja! Fem minuter extra rast; en penna från ICA; plankat på t-banan; fuskat med skatten... Kanske har du inte rånat en bank, men något är du skyldig till...
Låt oss ta en till: Jesus säger att om du bara tittar på en annan kvinna/man med lust så är du en äktenskapsbrytare. Du och jag är båda lika skyldiga!

Ok, vi har alla gjort ett litet fel...men är det verkligen så farligt? Ja, Gud är så genomhelig och ren, så minsta lilla synd är skrikande oren i Hans närhet. Och Bibeln säger också att den som gjort ett fel är skyldig till allt! (Jak 2:10)

"Ok, jag är skyldig, men Gud är ju kärlek - jag tror att Han förlåter mig när jag står vid porten och släpper in mig i himmelen!"

Tänk dig en våldtäktsman som gett sig på barn. Han är bortom allt rimligt tvivel skyldig. Bevisat och klart. I domslutet finns det inget annat rimligt än att han ska dömas till livstid. Då säger helt plötsligt domaren: "Alla vet att du är skyldig och förtjänar ditt straff. Men jag är en god och kärleksfull man, så trots det du gjort så förlåter jag dig. Du är fri att gå!"

Den domaren skulle inte få jobba kvar. Varför? För att det han gjorde var ORÄTTVIST och ORÄTTFÄRDIGT, REGELVIDRIGT och FEL - och det är vare sig gott eller kärleksfullt!

Gud är god och kärleksfull - därför också RÄTTVIS - därför får ingen skyldig komma in i himmelen - på grund av Hans godhet!

Vad har vi då för hopp?
Jo, de GODA NYHETERNA är att Gud blev människa, blev en av oss: Han hette Jesus! 
Jesus, som själv var helt oskyldig, tog ditt och mitt straff. Vreden och straffet las på Honom. Han dog! Han betalade det jag var skyldig!

Om vi idag ger Honom våra liv; m.a.o. underordnar oss Honom, lyder Honom, lär känna Honom - och ber Honom om förlåtelse - då får vi det som Han redan gjort klart: Frihet! Och den enda vägen till himmelen!

DÄRFÖR är jag mer tacksam och förälskad i Jesus idag än för 16 år sedan då jag först gav mitt liv till Honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar